Volgens Stefan wordt De Glasfabriek geen gewone woonwijk, maar een nieuw stuk stad voor pioniers. Waar wonen, werken, recreëren en ontmoeten samenkomen. “Er zitten heel veel verhalen in,” zegt hij. “Er zit een hele grote Turkse gemeenschap in Schiedam van oudsher, die hier jarenlang keihard heeft gewerkt.” Hij schetst het beeld van een fabriek die dag en nacht draaide: “24-7 met 400 man tegelijk.” Ook de economische betekenis van de plek was groot. “Het glas werd hier op locatie gemaakt voor al die distilleerders die in de directe omgeving zitten.” “Dat zijn wel mooie verhalen die we willen behouden voor de toekomst ook,” zegt Stefan.
Met alleen woningen bouw je geen goede buurt
Voor Stefan is dat meteen het vertrekpunt van de ontwikkeling. Op een plek waar meer dan een eeuw werd gewerkt, gemaakt en verhandeld, past volgens hem geen plan dat alleen draait om wonen. “De historische panden die er staan, in combinatie met die ambacht die er van oudsher altijd al was, zal in leven blijven,” vertelt Stefan. “Met alleen woningen ga je geen goede buurt bouwen.”
Die uitspraak raakt de kern van zijn visie op De Glasfabriek. “Je hebt ook echt pioniers en reuring nodig; ateliers, horeca, eerste bewoners, om er een levendige stadswijk van te maken,” zegt Stefan. Niet horeca als hoofdmoot, maar als onderdeel van een groter geheel waarin functies elkaar versterken. De Glasfabriek moet volgens hem een buurt worden die op meerdere momenten van de dag leeft: waar overdag wordt gewerkt, bewoners en ondernemers elkaar tegenkomen in Het Glaspark, waar ’s middags in de binnentuinen en op de boulevard ontmoeting ontstaat. Waar kinderen veilig buiten spelen en het dagelijks leven zichtbaar is in de wijk.